söndag 15 januari 2017

Sista dagarna i december

Det lackar mot jul. Vi har kommit över halvvägs in i advent. Snön har gått bort och det ser ut som om vi ska få en grön jul. Jörgen och jag åker till Gläntan med julklappar till personalen. Jörgen är sjukskriven men jag tar med honom så han får komma ut lite.
Det är otroligt vackert efter vägen när solen går upp. Vi stannar och tar en bild med mobilen.

Att få hjälp med köttbullarna till jul är ju fantastiskt framförallt när hjälpredan heter Elsa och är lika galen som sin farmor. Är hon och jag, alltså båda, på bra humör då är vi ett svårtslaget team.
Fin form fick dom också

Att vara kyrkvärd är ju för det mesta ett väldigt fint och skojigt uppdrag jag har. I adventstider är det ju vackert med alla ljus och alla fina sånger och psalmer som sjungs denna tid. Att ta en bild från sakristian är alltid skoj för att följa växlingarna i naturen där utanför.
Just idag såg det ut så här!

Så kommer då den egna födelsedagen och vi käkar tårta och öppnar paket. Jag blev väldigt glad åt just en speciell pressent. En Chromecast "puck" att sätta i TV:n för att kunne överföra från dator/telefon/platta direkt till TVskärmen. Fantastisk när man tokglor på Netflix och Youtube.

Mina pressanger!

I år blev det en swartzwaldtårta från konditoriet. ;)

Hipp hipp hurra för tomtemor!

I år blir det bara jag, junior och mamma på julafton så vi lagar inte så mycket mat i år. Men lite julgodis ska vi allt ha, en tjälknöl, en liten skinka och mera köttbullar fick det bli i alla fall. Juniors favorit nubbesallad förstås åsså en Jansson. Sen kan julen komma. Glömde jag nåt? Säkert.....men eftersom detta inläggs skrivs i efterhand vet jag att vi överlevde ändå!





Så kom den stora dagen.....snön låg vit på fur å gran.... Nä men väl på gräsmattan var det lite vitt och gatan va isig som attan. Så när jag skulle till grannen och tomta fick jag gå försiktigt för att inte slå på arslet.
Hela dagen va lugn och skön. Vi skrotade mest runt, kikade på tv, fikade och så åt vi då julmiddag för att sedan slå oss ner i soffan för lite klassisk julaftons-TV.



God morgon kära jullottemorgon. Dags att svinga benen över sängkanten och åka upp till kyrkan för lite ideellt arbete. 130 ljus tänds denna morgon. Det blir varmt och ombonat och julottans gäster börjar droppa in.


Så var det då över. Julafton och juldagen och så kom annandagen och först då blev det jul i vårt hus. Elsa kommer och då blir det äntligen paketöppning deluxe.
Det blir ingen riktig stämning förrän hon är på plats.
Älskade barnbarn!


I mellandagarna åker vi till Hamrånge och tittar på all belysning som en familj satt upp, Elsa gillade att gå runt och fota med sin mobil, tror det blev 100 bilder på en halvtimme.
Sen köpte vi en idoltidning och så stannade vi till hos slaktarn med familj för en fika.

Elsa blev kvar hos farmor och på morgonen tomtenissade hon till hundarnas mat.


En av mina fina kunder hälsar på med vin och tulpaner. Innan hon for hem fick hon nya klor! 
Förkylningen tar nya tag och nyårsafton kommer med feber. Bror och svägerska hälsar mig välkommen ändå så vi får en trevlig nyårsafton med dom och Reidar och Mette från grannbyn.

Men innan nyårsfirande "väktade" jag på nyårsbön. 

Men som sagt nu slog den till med full kraft igen så här ligger jag nu några dagar!

Tjillevippen!

Inga kommentarer: